Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Αξιολόγησαν χαρακτήρα, όχι γνώσεις υποψηφίων

Κοινοποίησε το
Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Αξιολόγησαν χαρακτήρα, όχι γνώσεις υποψηφίων
ΑΣΕΠ: Όχι τι ξέρεις, αλλά ποιος «είσαι»
Ο δεύτερος πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ έφερε ξανά στο προσκήνιο μια πτυχή που έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις: την αξιολόγηση των «εργασιακών συμπεριφορών».
Σε αυτό το τμήμα του τεστ, οι υποψήφιοι καλούνται να επιλέξουν πώς θα αντιδρούσαν σε υποθετικά σενάρια του εργασιακού περιβάλλοντος. Ο στόχος είναι να αποτυπωθούν η στάση, η λογική και οι αντιδράσεις τους σε καταστάσεις της καθημερινής επαγγελματικής ζωής. Σύμφωνα με τον ΑΣΕΠ, δεν υπάρχουν «σωστές» ή «λάθος» απαντήσεις – τουλάχιστον όχι με την κλασική έννοια.
Όμως αυτό ακριβώς είναι που έχει προκαλέσει τον προβληματισμό.
Το ερώτημα είναι σαφές:
Αναζητάμε υπαλλήλους που να «ταιριάζουν» σε ένα προκαθορισμένο μοντέλο; Ή ανθρώπους με διαφορετικές προσωπικότητες και οπτικές;
Και ακόμη πιο ουσιαστικό: Ποιος καθορίζει τι θεωρείται «σωστή» εργασιακή συμπεριφορά;
Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Αξιολόγησαν χαρακτήρα, όχι γνώσεις υποψηφίων
Η αμφισβήτηση της αντικειμενικότητας
Πολλοί υποψήφιοι, που σημείωσαν εξαιρετικές επιδόσεις στα υπόλοιπα μέρη της εξέτασης, βρέθηκαν να λαμβάνουν χαμηλές βαθμολογίες στην ενότητα των «εργασιακών συμπεριφορών». Το γεγονός αυτό γέννησε ερωτήματα για το κατά πόσο το συγκεκριμένο κριτήριο είναι δίκαιο, αντικειμενικό ή ακόμη και χρήσιμο.
Ο κίνδυνος είναι προφανής: η εισαγωγή ενός υποκειμενικού φίλτρου, που μπορεί να λειτουργεί αποκλειστικά, ακόμη και για ικανούς υποψηφίους.
Γραπτός διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Αξιολόγησαν χαρακτήρα, όχι γνώσεις υποψηφίων
Τι περιλαμβάνει το τεστ
Η αξιολόγηση των εργασιακών συμπεριφορών βασίζεται σε ερωτήσεις τύπου «τι θα κάνατε αν…», με τους υποψήφιους να επιλέγουν την πιο ή λιγότερο αντιπροσωπευτική απάντηση για τη δική τους στάση.
Οι απαντήσεις αυτές δεν συγκρίνονται με ένα «σωστό» αποτέλεσμα, αλλά με ένα μοντέλο συμπεριφοράς που έχει οριστεί από ειδικούς. Έτσι, η αξιολόγηση δεν αφορά τι ξέρεις — αλλά ποιος «φαίνεσαι» να είσαι.
Υπέρ:
- Επιτρέπει την αξιολόγηση δεξιοτήτων που δεν καταγράφονται σε κλασικά τεστ γνώσεων.
- Βοηθά στην επιλογή υποψηφίων που ταιριάζουν καλύτερα στον δημόσιο τομέα και προωθεί την αποτελεσματική συνεργασία.
- Μειώνει την αξιολόγηση με βάση την «παπαγαλία» και ενισχύει τις διαπροσωπικές ικανότητες E-HowTo.gr.
Κατά:
- Η υποκειμενικότητα στην αξιολόγηση είναι έντονη: οι απαντήσεις αξιολογούνται σύμφωνα με ένα «ιδανικό μοντέλο εργαζομένου» που ορίζεται από την εξεταστική επιτροπή.
- Δεν λαμβάνονται υπόψη πολιτισμικές, κοινωνικές ή προσωπικές διαφορές.
- Υπάρχει κίνδυνος οι υποψήφιοι να απαντούν «στρατηγικά» – όχι όπως πραγματικά θα ενεργούσαν, αλλά όπως πιστεύουν ότι επιθυμούν οι εξεταστές.
- Δεν υπάρχει δυνατότητα αμφισβήτησης ή διόρθωσης της βαθμολογίας, καθώς δεν υπάρχουν αντικειμενικά σωστές ή λάθος απαντήσεις.
- Η εκτίμηση αυτή συγκρίνεται με ψυχομετρικό τεστ κι όχι με παραδοσιακό τεστ γνώσεων E-HowTo.gr.
Προτάσεις:
- Απαιτείται διαφάνεια: να δημοσιοποιούνται τα κριτήρια και οι παράγοντες που χρησιμοποιούνται στη βαθμολόγηση.
- Πρέπει να υπάρχει ανατροφοδότηση προς τους υποψηφίους για το πώς κρίθηκαν.
- Να εξεταστεί εάν τέτοιες μέθοδοι ενδεχομένως αποκλείουν ορισμένες ομάδες υποψηφίων E-HowTo.gr.
Δείτε Περισσότερα:
📌ΔΥΠΑ