Η «πράσινη μετάβαση» προκαλεί ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ανησυχίες για νέες σοβαρές αυξήσεις το 2025

Κοινοποίησε το
Η «πράσινη μετάβαση» προκαλεί ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ανησυχίες για νέες σοβαρές αυξήσεις το 2025
Η υποχρεωτική χρήση καυσίμου με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο από το 2025, που θα είναι και ακριβότερο, προκαλεί νέα προβλήματα στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, ενώ οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων είναι ένα συνεχές θέμα συζήτησης, η ακτοπλοΐα, που είναι κρίσιμη για τη μεταφορά προϊόντων στα νησιά της χώρας, έχει δει το λειτουργικό της κόστος να αυξάνεται κατά 30% την τελευταία τριετία. Αυτό οφείλεται σε παράγοντες όπως τα ανταλλακτικά, οι δεξαμενισμοί και οι καύσιμοι. Επιπλέον, οι απαιτήσεις για ανανέωση του στόλου ενόψει των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών απαιτούν σημαντικά κεφάλαια.
Η νέα κανονιστική απαίτηση για καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που θα ισχύει από το 2025, προσθέτει ακόμα ένα επίπεδο πίεσης. Οι εταιρείες θα πρέπει να χρησιμοποιούν καύσιμα που είναι κατά 30-35% ακριβότερα από το κοινό μαζούτ, κάτι που πιθανότατα θα οδηγήσει σε νέες αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Επιπλέον, οι ειδικές εκπτώσεις για πολύτεκνους, φοιτητές και ΑμεΑ επιβαρύνουν τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, καθώς δεν χρηματοδοτούνται από το κράτος, σε αντίθεση με τα τρένα και τα ΚΤΕΛ.
Από την 1η Ιανουαρίου 2024, οι γραμμές Πειραιά-Κρήτη θα δουν αύξηση 1 ευρώ στο εισιτήριο λόγω του περιβαλλοντικού τέλους ETS, το οποίο είναι μια χρηματιστηριακή αξία για το CO2 που εκπέμπεται από τα πλοία. Για άλλες περιοχές, η εφαρμογή του ETS θα ξεκινήσει αργότερα, το 2024 ή το 2029.
Η «πράσινη μετάβαση» προκαλεί ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Ανησυχίες για νέες σοβαρές αυξήσεις το 2025
Στις άγονες γραμμές που επιδοτούνται από το κράτος, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες αναπροσαρμογές για την τελευταία τριετία, αν και το κρατικό ναυλολόγιο έπρεπε να έχει αυξηθεί κατά 13,6% από το 2010 έως σήμερα.
Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διαθέτει σήμερα 267 πλοία, με 77 γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης και 98 με επιδότηση. Από τα 92 νησιά που εξυπηρετούνται, τα 76 έχουν επιδοτούμενη σύνδεση.
Εν όψει των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, οι μεγάλες εταιρείες όπως η Attica και οι Μινωικές Γραμμές έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις για την κατασκευή νέων πλοίων και τη ναύλωση με ειδικές συμφωνίες. Παράλληλα, οι μικρότερες εταιρείες αναζητούν λύσεις μέσω πωλήσεων ή συνεργασιών, καθώς και χρηματοδότησης για την ανανέωση του στόλου τους.
Το υπουργείο Ναυτιλίας εργάζεται για τη διαμόρφωση πολιτικών που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ ή άλλες επιδοτήσεις, αλλά οι αποφάσεις θα εξαρτηθούν από τις γενικές οικονομικές συνθήκες και τις δημοσιονομικές περιορισμούς.
Δείτε Περισσότερα: