Διάγνωση και Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Παιδιά
Κοινοποίησε το
Διάγνωση και Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Παιδιά
Διάγνωση και Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Παιδιά: Αναλύοντας την Έγκαιρη Παρέμβαση
Από την Κάτια Σοφιανού, Παιδίατρος – Παιδο-αναπτυξιολόγος, Επιστημονικός Συνεργάτης του Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών
Οι μαθησιακές δυσκολίες συναντώνται συχνά σε παιδιά που φοιτούν σε διάφορες σχολικές βαθμίδες και αποτελούν κοινό λόγο επίσκεψης στα αναπτυξιακά ιατρεία. Ποια είναι όμως η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης αυτών των δυσκολιών; Υπάρχει όντως κάποιο όφελος στο να εντοπίζονται νωρίς; Επιπλέον, ποιες είναι οι πλέον κατάλληλες μέθοδοι για την αντιμετώπισή τους; Το παρόν άρθρο θα απαντήσει στα ερωτήματα αυτά, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Τα συμπτώματα που παραθέτετε είναι πράγματι σημαντικά και μπορεί να οδηγήσουν τους γονείς να αναζητήσουν διαγνωστικό έλεγχο για τα παιδιά τους σε αναπτυξιακό ιατρείο. Ας επεξεργαστούμε λίγο αυτούς τους ορισμούς:
- Αυξημένη Κινητικότητα: Τα παιδιά με αυξημένη κινητικότητα μπορεί να εμφανίζουν δυσκολία στο να καθίσουν ήσυχα, συχνά κινούνται υπερβολικά ή απότομα, και μπορεί να φαίνονται σαν να “κινούνται με μπαταρίες”.
- Δυσκολία Προσαρμογής σε Ομαδική Δραστηριότητα: Αυτό αφορά παιδιά που δυσκολεύονται να συμμετέχουν ή να ενσωματωθούν σε ομαδικά παιχνίδια ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες, να τηρούν τους κανόνες του παιχνιδιού ή να συνεργάζονται με άλλα παιδιά.
- Δυσκολία Διατήρησης της Προσοχής: Περιλαμβάνει παιδιά που είναι εύκολα παρασυρόμενα από εξωτερικά ερεθίσματα ή δεν μπορούν να εστιάσουν στην εκπλήρωση μιας δραστηριότητας για αρκετό χρόνο.
- Ανάπτυξη Σύνθετου Λόγου: Αναμένεται ότι παιδιά που προσεγγίζουν την προσχολική ηλικία θα έχουν αναπτύξει την ικανότητα να χρησιμοποιούν σύνθετο λόγο που είναι συντακτικά σωστός και κατανοητός από τρίτους, και θα έχουν ελάχιστα αρθρωτικά λάθη.
- Διαχείριση Συμπεριφοράς και Συναισθημάτων: Τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να ελέγχουν την συμπεριφορά τους και τα συναισθήματά τους, ειδικά σε καταστάσεις απογοήτευσης ή ματαίωσης, και να κατανοούν τους κοινωνικούς κανόνες.
Διάγνωση και Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Παιδιά
Η εμφάνιση οποιουδήποτε από τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να είναι αφορμή για διαγνωστικό έλεγχο σε αναπτυξιακό ιατρείο για περαιτέρω αξιολόγηση και ενδεχόμενη παρέμβαση.
Ας εξετάσουμε τις αναφερόμενες ερωτήσεις σχετικά με την ετοιμότητα του παιδιού για την Α’ δημοτικού:
- Αξιολόγηση Σχολικής Ετοιμότητας: Η αξιολόγηση αυτή αρχίζει με ένα απλό screening test το οποίο μπορεί να προσφέρει ο γενικός παιδίατρος. Αυτός ο προκαταρκτικός έλεγχος στοχεύει στην αναγνώριση πιθανών προκλήσεων στην εκπαιδευτική ετοιμότητα. Σε περίπτωση που το τεστ δείξει απουσία σχολικής ετοιμότητας, προτείνεται η παραπομπή σε αναπτυξιακό ιατρείο για μια πιο εξονυχιστική αξιολόγηση.
- Απαραίτητες Δεξιότητες για Παιδιά στην Α’ Δημοτικού:
- Ανεπτυγμένος Λόγος και Περιγραφική Ικανότητα: Τα παιδιά πρέπει να μπορούν να εκφράσουν σαφώς και συνεκτικά τις σκέψεις τους και να περιγράφουν ιδέες ή γεγονότα.
- Γραφοκινητικότητα: Ικανότητα στη χειρισμό της γραφής, όπως η ορθή κράτηση του μολυβιού και η ικανότητα να σχηματίζουν γράμματα.
- Φωνολογική Αντίληψη: Τα παιδιά πρέπει να κατανοούν ότι οι λέξεις αποτελούνται από φωνήματα και ότι αυτά συνδέονται με συγκεκριμένα γράμματα.
- Σωματική και Συναισθηματική Προσαρμογή: Ικανότητα να συμμετέχουν ενεργά σε σωματικές δραστηριότητες και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους, ειδικά σε καταστάσεις που απαιτούν υπομονή ή αντιμετώπιση απογοήτευσης.
Αυτές οι δεξιότητες είναι κρίσιμες για την επιτυχή προσαρμογή και επίδοση του παιδιού στο νέο σχολικό περιβάλλον της Α’ Δημοτικού.
Ας εξετάσουμε μερικές ενδείξεις μαθησιακής δυσκολίας που ενδεχομένως να παρατηρηθούν σε μαθητές Α’ Δημοτικού:
- Δυσκολίες στην Αναγνώριση Γραφής: Τα παιδιά μπορεί να εμφανίζουν δυσκολία στο να αντιγράφουν κείμενα ή συμβολικά στοιχεία, καθώς και στο να καταλαβαίνουν τη σχέση μεταξύ φωνήματος και γραμμάτων.
- Δυσκολίες στην Ανάγνωση: Αντιμετωπίζουν προβλήματα στην αναγνώριση και ανάγνωση απλών λέξεων ή σύντομων προτάσεων, που θεωρούνται βασικές για την ηλικία τους.
- Δυσκολίες στη Γραφή κατά την Υπαγόρευση: Μπορεί να δυσκολεύονται στην αναπαραγωγή λέξεων ή φράσεων που ακούνε, αποτυπώνοντας σωστά τα γραπτά στοιχεία.
- Μαθηματικές Δυσκολίες: Παρουσιάζουν δυσκολίες στην εκμάθηση απλών μαθηματικών δεξιοτήτων όπως η πρόσθεση και η αφαίρεση μέχρι το δέκα, καθώς και στην αναγνώριση και κατανόηση μαθηματικών μεγεθών και σχημάτων.
Διάγνωση και Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Παιδιά
Η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη αντιμετώπιση αυτών των δυσκολιών είναι κρίσιμη για τη σχολική επιτυχία των παιδιών. Συνιστάται η συνεργασία με ειδικούς, όπως αναπτυξιακοί ιατροί ή ειδικοί εκπαιδευτικοί, για τη δημιουργία ενός προσωπικού πλάνου παρέμβασης που θα στηρίζει το παιδί στο σχολικό περιβάλλον.
Η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών περιλαμβάνει μια σειρά από εξειδικευμένες παρεμβάσεις, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Στις περιπτώσεις όπου οι δυσκολίες αναγνωρίζονται νωρίς, οι εργοθεραπείες και οι λογοθεραπείες μπορούν να προσφέρουν σημαντική βοήθεια στη βελτίωση των δεξιοτήτων που έχουν επηρεαστεί. Επιπλέον, ειδικά μαθησιακά προγράμματα που σχεδιάζονται για να αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες δυσκολίες μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικά.
Ψυχοθεραπευτικές παρεμβάσεις και συμβουλευτική για τους γονείς είναι επίσης κρίσιμες, καθώς βοηθούν στην υποστήριξη της συναισθηματικής ευεξίας του παιδιού και στην παροχή στρατηγικών στους γονείς για την καλύτερη διαχείριση των προκλήσεων. Η προσέγγιση αυτή βοηθάει το παιδί να αναπτύσσει υγιείς τρόπους αντιμετώπισης των προκλήσεων και να διατηρεί την αυτοεκτίμησή του. Η έγκαιρη και συντονισμένη παρέμβαση είναι κλειδί για την αποφυγή μακροχρόνιων επιπλοκών στη μάθηση και στην προσωπική ανάπτυξη του παιδιού.
Εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς και της περιόδου εγγραφών, το Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών και το Ιατρικό Διαβαλκανικό Θεσσαλονίκης του Ομίλου Ιατρικού Αθηνών, αναγνωρίζουν την αξία της πρόληψης και της έγκαιρης διάγνωσης. Στο πλαίσιο αυτό, προσφέρουν ολοκληρωμένα πακέτα προληπτικών εξετάσεων «Back to school» σε ειδικές, προνομιακές τιμές, ισχύουσες μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2024. Αυτές οι εξετάσεις στοχεύουν στην προετοιμασία και την υγειονομική υποστήριξη των παιδιών ενόψει της νέας ακαδημαϊκής περιόδου, εξασφαλίζοντας ένα υγιές και παραγωγικό ξεκίνημα.
Για να προγραμματίσετε online το ραντεβού σας για τις προληπτικές εξετάσεις «Back to school», μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών ή του Ιατρικού Διαβαλκανικού Θεσσαλονίκης. Εκεί θα βρείτε την ενότητα για online ραντεβού όπου μπορείτε να επιλέξετε την κατάλληλη ημερομηνία και ώρα που σας εξυπηρετεί.