Η Ελλάδα παρουσιάζει προβλήματα στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων – Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό

Κοινοποίησε το
Η Ελλάδα παρουσιάζει προβλήματα στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων – Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό
Η αποτελεσματική αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της εσωτερικής αγοράς και την υποστήριξη της κινητικότητας των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για χώρες όπως η Ελλάδα, που αναζητούν δυναμικές λύσεις για την απασχόληση και την ανάπτυξη.
Σύμφωνα με την ειδική έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση παραμένει προβληματική, με την Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις χώρες που αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες. Η έκθεση επισημαίνει την περιορισμένη και ασυνεπή χρήση των μηχανισμών αναγνώρισης, επηρεάζοντας άμεσα την κινητικότητα των εργαζομένων.
Η χώρα μας αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες στην εφαρμογή της οδηγίας σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, με τις καθυστερήσεις στις διαδικασίες να αποτελούν ένα από τα κύρια προβλήματα. Οι πολίτες που επιθυμούν να ασκήσουν ένα νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα σε άλλο κράτος μέλος συναντούν συχνά γραφειοκρατικά εμπόδια και έλλειψη σαφών πληροφοριών.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, πολλά επαγγέλματα εξακολουθούν να ρυθμίζονται από τα κράτη μέλη, και μόλις το 6% των πολιτών που μετακινούνται σε άλλο κράτος μέλος χρησιμοποιεί τα συστήματα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων. Οι περισσότερες περιπτώσεις κινητικότητας του εργατικού δυναμικού στην ΕΕ δεν υπόκεινται στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων.
Η Ελλάδα παρουσιάζει προβλήματα στην αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων – Το πρόβλημα είναι πανευρωπαϊκό
Η εφαρμογή της οδηγίας RPQ από τα κράτη μέλη παρουσιάζει αδυναμίες που επηρεάζουν άμεσα τους πολίτες που επιθυμούν να ασκήσουν νομοθετικά ρυθμιζόμενα επαγγέλματα σε άλλο κράτος μέλος. Αυτές οι αδυναμίες περιλαμβάνουν την απουσία ηλεκτρονικών διαδικασιών και τις αποκλίσεις μεταξύ των τελών που χρεώνουν τα κράτη μέλη για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Ορισμένες αρχές ζητούν περισσότερα έγγραφα και διενεργούν περισσότερους ελέγχους από ό,τι προβλέπει η οδηγία RPQ, γεγονός που παρατείνει τη λήψη απόφασης για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων πέραν του μέγιστου χρονικού ορίου που ορίζει η οδηγία.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, οι πολίτες και οι αρχές δεν αξιοποίησαν ευρέως τα νέα μέτρα που θεσπίστηκαν με την αναθεωρημένη οδηγία του 2013, όπως η ευρωπαϊκή επαγγελματική ταυτότητα, η μερική πρόσβαση σε ένα επάγγελμα ή οι κοινές αρχές εκπαίδευσης. Η υποχρεωτική χρήση του συστήματος πληροφόρησης για την εσωτερική αγορά, για την κοινοποίηση της αυτόματης αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, αποτέλεσε μια θετική αλλαγή και βελτίωσε την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμόδιων εθνικών αρχών. Ωστόσο, στην πράξη, τα νέα μέτρα πρόσφεραν ελάχιστη προστιθέμενη αξία συνολικά.
Επιπλέον, κατά τη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, οι αρμόδιες αρχές δεν έλαβαν υπόψη τις ειδοποιήσεις που είχαν καταχωριστεί στο σύστημα πληροφόρησης για την εσωτερική αγορά από άλλα κράτη μέλη, ακόμα και όταν αυτές οι ειδοποιήσεις βασίζονταν σε σοβαρούς λόγους, όπως η διάπραξη παραπτώματος, η επιβολή πειθαρχικών μέτρων ή η ποινική καταδίκη.
Τέλος, η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου προτείνει συγκεκριμένα μέτρα για τη βελτίωση της κατάστασης, όπως:
- Την ομοιόμορφη εφαρμογή του συστήματος αναγνώρισης.
- Την ενσωμάτωση ενός μηχανισμού προειδοποίησης στη διαδικασία αναγνώρισης.
- Την ετήσια επικαιροποίηση των καταλόγων με τα επαγγελματικά προσόντα.
- Την παροχή αξιόπιστων και συνεκτικών πληροφοριών στους πολίτες για τις διαδικασίες αναγνώρισης.