ΙΕΛΚΑ: Οικονομική Ανάσα στα Σούπερ Μάρκετ – Ετήσια Μείωση Τιμών τον Ιούνιο

Κοινοποίησε το
ΙΕΛΚΑ: Οικονομική Ανάσα στα Σούπερ Μάρκετ – Ετήσια Μείωση Τιμών τον Ιούνιο
Ποια προϊόντα σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις και μειώσεις τιμών. Τον Ιούνιο, οι τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ μειώθηκαν κατά μέσο όρο 1,92% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, όπως αναφέρει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Συγκεκριμένα, σε 12 από τις 23 κατηγορίες προϊόντων που εξετάστηκαν, καταγράφηκε μείωση των τιμών. Η σημαντική αυτή πτώση αποδίδεται κυρίως στη συνεχιζόμενη τάση πτώσης των τιμών καθώς και στην εποχικότητα της θερινής περιόδου, ενισχύοντας την παρατήρηση ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι αρνητικός κατά 1,92%.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών που καταγράφηκαν σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων περιλαμβάνουν:
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: Η μείωση τιμών έφτασε το 10,66%, λόγω καλύτερων καιρικών συνθηκών σε σύγκριση με πέρσι.
- Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: Εμφάνισαν μείωση 6,13%, ως αποτέλεσμα της ομαλοποίησης των τιμών μετά την πανδημία.
- Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: Κατέγραψαν μείωση 5,05%.
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: Η μείωση έφτασε το 4,91%.
- Αυγά και βούτυρο: Έδειξαν μείωση στην τιμή τους κατά 4,33%.
Οι μειώσεις στις τιμές σε αυτές τις κατηγορίες αναφέρονται ως ένδειξη της ανακάμψης και της σταδιακής σταθεροποίησης της αγοράς μετά τις διαταραχές που προκάλεσε η πανδημία.
Τα μεγαλύτερα αυξήσεις σημειώθηκαν στις εξής κατηγορίες προϊόντων:
- Ορεκτικά, αλίπαστα, και άλλα είδη σερβιρίσματος εμφάνισαν αύξηση κατά 6,46%.
- Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά κατέγραψαν αύξηση 5,02%.
- Μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη προϊόντα είδαν αύξηση τιμών κατά 4,25%.
- Τρόφιμα παντοπωλείου ανέβηκαν κατά 3,51%.
- Οινοπνευματώδη ποτά εμφάνισαν αύξηση 2,77%.
Οι αυξήσεις αυτές επηρεάστηκαν από τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, όπως η ζάχαρη και το κακάο, καθώς και από τα αυξημένα κόστη παραγωγής, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΙΕΛΚΑ.
ΙΕΛΚΑ: Οικονομική Ανάσα στα Σούπερ Μάρκετ – Ετήσια Μείωση Τιμών τον Ιούνιο
Οι λόγοι που συνέβαλαν στη σταθεροποίηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν:
- Καιρικές Συνθήκες και Εποχικότητα: Βελτιωμένες καιρικές συνθήκες τον Μάιο του 2024 βοήθησαν στη μείωση του κόστους και των τιμών των φρέσκων φρούτων και λαχανικών.
- Σταδιακή Αποκλιμάκωση Πληθωρισμού: Υπήρξε γενική σταθεροποίηση των τιμών λόγω μεγάλων όγκων διακίνησης, οικονομιών κλίμακας, και της αύξησης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Θεσμικές Παρεμβάσεις: Το αυστηρό θεσμικό πλαίσιο, όπως η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων, έχει βοηθήσει στη συγκράτηση των τιμών.
- Προσφορές και Εκπτώσεις: Η αύξηση των προσφορών και εκπτώσεων συνεχίζει να επηρεάζει τις τελικές τιμές, δίνοντας στους καταναλωτές περισσότερες ευκαιρίες για οικονομία.
- Διεθνείς Τιμές Πρώτων Υλών: Η μείωση των διεθνών τιμών σε κάποιες πρώτες ύλες έχει βοηθήσει στη σταθεροποίηση τιμών στον τομέα τροφίμων.
Αυτοί οι λόγοι συνδυάζονται για να δημιουργήσουν μια πιο οικονομικά προσιτή και σταθερή αγορά για τους καταναλωτές, αντανακλώντας τις συνεχείς προσπάθειες για τη βελτίωση της αγοραστικής δύναμης και την ικανοποίηση των αναγκών τους.