Ακρίβεια και τουρισμός: Οι παράγοντες που διατηρούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα
Κοινοποίησε το
Ακρίβεια και τουρισμός: Οι παράγοντες που διατηρούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα
Το νόμισμα του τουρισμού έχει δύο όψεις. Από τη μία, αυτή η «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας ενισχύει τα κρατικά ταμεία και συμβάλλει στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ από την άλλη πλευρά, εντείνει το πρόβλημα της ακρίβειας και των υψηλών τιμών στην αγορά.
Ειδικά το καλοκαίρι, ο τομέας των υπηρεσιών εμφανίζει έντονο πληθωρισμό, κυρίως λόγω της αυξημένης ζήτησης στον τουρισμό, γεγονός που κρατά τις τιμές σε υψηλά επίπεδα και συντελεί στη διατήρηση της ακρίβειας στην αγορά.
Τα τελευταία στοιχεία της Eurostat, ανακοινωμένα την Τρίτη (02.07.2024), δείχνουν ότι ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα παρέμεινε σταθερός σε επίπεδο 2,4% τον Ιούνιο, ενώ στην Ευρωζώνη καταγράφηκε μια ελαφρά μείωση, από 2,6% σε 2,5%.
Αυτός ο σταθερός ρυθμός συντηρείται παρά την επιβράδυνση στην αύξηση των τιμών των τροφίμων στην Ελλάδα, η οποία υποχώρησε σε 1,3% τον Ιούνιο από 2,4% τον Μάιο.
Οι υψηλές τιμές διατηρούνται σταθερές Κατά τη διάρκεια του Ιουνίου στην Ελλάδα, παρά τις επιβραδύνσεις στις κατηγορίες τροφίμων, ποτών και καπνού κατά 1,1% και στα βιομηχανικά αγαθά κατά 0,4%, τα στοιχεία της Eurostat επιβεβαίωσαν μια επιτάχυνση στην ενέργεια κατά 0,7% και έναν ακόμη μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης στις υπηρεσίες κατά 1%, φτάνοντας στο 4,4%.
Αλλά γιατί συνεχίζουν να ανεβαίνουν οι τιμές στις υπηρεσίες; Από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας τον Απρίλιο, όταν η τουριστική σεζόν αρχίζει, η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων καταγράφηκε στο 15,9%, βασισμένη στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 13,9% και την αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 1,9%.
Σίγουρα, τα μεγέθη γίνονται ακόμη πιο σημαντικά τον Ιούνιο, καθώς η τουριστική περίοδος βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
Επίσης, η αυξημένη παρουσία τουριστών δεν επηρεάζει μόνο τις υπηρεσίες καθαρά τουριστικής φύσης όπως είναι τα εισιτήρια και τα καταλύματα, αλλά και ένα ευρύ φάσμα επαγγελμάτων, τα οποία κατά τους θερινούς μήνες αυξάνουν τις τιμές τους για να εκμεταλλευτούν την ισχυρή παρουσία τουριστών.
Ακρίβεια και τουρισμός: Οι παράγοντες που διατηρούν τις τιμές σε υψηλά επίπεδα
Η διαφορά τιμών που εντοπίζεται μεταξύ τουριστικών και μη τουριστικών περιοχών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είναι ενδεικτική του πώς αντιδρά η αγορά στην αύξηση της καταναλωτικής ζήτησης.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, στον τομέα των υπηρεσιών, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων είναι αυξημένες, ενώ ταυτόχρονα εξασθενούν οριακά οι εκτιμήσεις για την τρέχουσα ζήτηση, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της ζήτησης να βελτιώνονται ελαφρώς.
Τέλος, όπως αναφέρει και το ΙΝΣΕΤΕ σε πρόσφατη έκθεσή του, η μελλοντική πορεία του εισερχόμενου τουρισμού θα εξαρτηθεί από τη διατήρηση και την περαιτέρω ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για τη διατήρηση των τιμών σε ελκυστικά επίπεδα, αποφεύγοντας την υπερβολική κερδοσκοπία που συνήθως συμβαίνει τους καλοκαιρινούς μήνες, ειδικά στα ελληνικά νησιά.