Διαχείριση του χρόνου: Ένας οδηγός για εφήβους και γονείς
Κοινοποίησε το
Διαχείριση του χρόνου: Ένας οδηγός για εφήβους και γονείς
Στον ταχέως εξελισσόμενο και με ταχύτατους ρυθμούς κόσμο που ζούμε, η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου είναι μια ανεκτίμητη δεξιότητα για τους εφήβους που προσπαθούν να διαπρέψουν ακαδημαϊκά και για τους γονείς που επιδιώκουν να υποστηρίξουν την εκπαίδευση των παιδιών τους. Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη φάση όπου οι ακαδημαϊκές επιδόσεις θέτουν τις βάσεις για τη μελλοντική επιτυχία. Ωστόσο, πολλοί νέοι συχνά δυσκολεύονται να διαχειριστούν αποτελεσματικά το χρόνο τους λόγω διαφόρων περισπασμών, όπως τα κινητά τηλέφωνα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , άγχος, ο εγκλεισμός λόγω covid. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε τους λόγους που κρύβονται πίσω από τη σπατάλη χρόνου και θα δώσουμε πρακτικές συμβουλές τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς για την καλλιέργεια καλύτερων δεξιοτήτων διαχείρισης του χρόνου.
Γιατί οι έφηβοι σπαταλούν χρόνο;
Εθισμός στο κινητό τηλέφωνο:
Τα κινητά τηλέφωνα είναι δίκοπο μαχαίρι στη ζωή ενός εφήβου. Ενώ παρέχουν έναν κόσμο γνώσεων και επικοινωνίας, μπορούν ταυτόχρονα να αποτελέσουν τεράστια σπατάλη χρόνου. Ο συνεχής βόμβος των ειδοποιήσεων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων και τα εθιστικά κινητά παιχνίδια μπορεί να αποσπάσει την προσοχή ενός μαθητή από πιο σημαντικές εργασίες. Άλλωστε, το κινητό είναι κάτι που ποτέ δεν θα το βαρεθείς σε αντίθεση με τα μαθήματα και από τη στιγμή που οι μαθητές διαβάζουν με το τηλέφωνο μέσα στο δωμάτιο είναι δύσκολο να αντισταθούν.
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης:
Η γοητεία των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ακαταμάχητη για τους εφήβους. Το σκρολάρισμα ατελείωτες ώρες, ο σχολιασμός και τα likes σε αναρτήσεις καταναλώσουν ώρες πολύτιμου χρόνου. Ο φόβος του να μη μείνεις έξω από όσα συμβαίνουν (Fear Of Missing Out) συχνά κρατά τους εφήβους κολλημένους στις οθόνες τους, παραμελώντας τις υποχρεώσεις τους.
Αναβλητικότητα:
Η αναβλητικότητα είναι μια συνηθισμένη αιτία μη διαχείρισης του χρόνου για τους εφήβους. Η γοητεία του να κάνεις κάτι πιο ευχάριστο τώρα αντί να μελετάς μπορεί να οδηγήσει σε καθυστερήσεις και χαμένες προθεσμίες.
Άγχος και υπερβολική δέσμευση:
Η πίεση να διαπρέψουν στα μαθήματα, τα αθλήματα, τις εξωσχολικές δραστηριότητες μπορεί να καταβάλει τους εφήβους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται άγχος και στρες. Παραδόξως, το άγχος μπορεί να οδηγήσει σε συμπεριφορά αποφυγής, επιδεινώνοντας περαιτέρω τα προβλήματα διαχείρισης του χρόνου.
Έλλειψη ιεράρχησης προτεραιοτήτων:
Πολλοί μαθητές δυσκολεύονται με την ιεράρχηση των καθηκόντων. Συχνά δεν γνωρίζουν ποιες εργασίες ή υλικό μελέτης είναι πιο σημαντικά ή πώς να κατανέμουν κατάλληλα το χρόνο. Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται από την έλλειψη προγράμματος μελέτης.
Συμβουλές διαχείρισης χρόνου για μαθητές:
Θέστε σαφείς στόχους:
Οι μαθητές πρέπει να καθορίσουν τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους τους. Μόλις καθοριστούν αυτοί, είναι ευκολότερο να κατανέμουν αποτελεσματικά το χρόνο και την ενέργεια. Οι στόχοι πρέπει να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι, συμβατοί με την προσωπικότητα του μαθητή και με σαφή χρονικό προσδιορισμό.
Δημιουργήστε ένα χρονοδιάγραμμα:
Οι μαθητές οφείλουν να καταρτίσουν ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα που να περιλαμβάνει χρόνο μελέτης, διαλείμματα και εξωσχολικές δραστηριότητες. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν εφαρμογές και εργαλεία διαχείρισης χρόνου, όπως το Ημερολόγιο Google, το Trello ή το Forest, τα οποία μπορούν να τους βοηθήσουν να παραμείνουν οργανωμένοι και συγκεντρωμένοι
Περιορισμός τη χρήσης του κινητού τηλεφώνου:
Οι μαθητές μπορούν να ορίσουν συγκεκριμένες ώρες για τον έλεγχο των μηνυμάτων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι εφαρμογές και οι λειτουργίες όπως τα όρια χρόνου οθόνης μπορούν να είναι χρήσιμες για τον αυτοέλεγχο.
Χωρισμός των εργασιών σε μικρότερα μέρη:
Αν οι μαθητές χωρίζουν τις εργασίες τους σε μικρότερα, διαχειρίσιμα μέρη, τις καθιστά λιγότερο τρομακτικές και βοηθά στη μείωση της αναβλητικότητας.
Πώς οι γονείς μπορούν να γίνουν σύμμαχοι στην προσπάθεια των παιδιών:
Επικοινωνία:
Η ανοιχτή και ειλικρινής επικοινωνία με τον έφηβο είναι απαραίτητη. Ενθαρρύνετέ τους να μοιράζονται τις ανησυχίες, τις προκλήσεις και τους στόχους τους.
Δώστε το καλό παράδειγμα:
Επιδείξτε αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου στη δική σας ζωή. Τα παιδιά συχνά διαμορφώνουν τις συμπεριφορές τους με βάση τους γονείς τους. Ας μην ξεχνάμε πως και εμείς οι ενήλικες έχουμε πρόβλημα με τη χρήση του κινητού και γενικότερα τη διαχείριση του χρόνου μας,
Δημιουργήστε έναν καθορισμένο χώρο μελέτης:
Δημιουργήστε έναν ήσυχο και οργανωμένο χώρο μελέτης χωρίς περισπασμούς, όπου το παιδί σας μπορεί να επικεντρωθεί στις σχολικές του εργασίες.
Ενθαρρύνετε τα διαλείμματα:
Προωθήστε τη σημασία των σύντομων διαλειμμάτων κατά τη διάρκεια της μελέτης για τη διατήρηση της συγκέντρωσης και την πρόληψη της εξουθένωσης. Κάθε 50 λεπτά ένα 10λεπτο διάλειμμα είναι ιδανικό. Αν είναι δύσκολο για αρχή το 50λεπτο τότε η μέθοδος pomodoro (25 λεπτά μελέτη , 5 λεπτά διάλειμμα) μπορεί να βοηθήσει.
Βοηθήστε το παιδί να φτιάξει πρόγραμμα μελέτης:
Μπορούμε μαζί με τα παιδιά μας να κάτσουμε και να φτιάξουμε ένα πρόγραμμα μελέτης, αναγνωρίζοντας το δικαίωμά τους να έχουν κινητό (σε συγκεκριμένες ώρες), να κάνουν διάλειμμα, να έχουν εξωσχολικές δραστηριότητες. Μπορείτε, ταυτόχρονα, να φτιάξετε και το δικό σας πρόγραμμα για να συνειδητοποιήσουν πως το πρόγραμμα δεν είναι τιμωρία αλλά πολύτιμη βοήθεια.
Αναζητώ βοήθεια από ειδικούς:
Αν η συνεργασία με το παιδί μας είναι δύσκολη γιατί απλά είμαστε οι γονείς του και δεν θέλει να παρέμβουμε στη μελέτη του, τότε απευθυνόμαστε σε σύμβουλο σταδιοδρομίας που θα βοηθήσει το παιδί να φτιάξει πρόγραμμα και να αποκτήσει τη δεξιότητα διαχείρισης χρόνου.
Καθώς οι έφηβοι καλλιεργούν τη δεξιότητα διαχείρισης του χρόνου τους, ξεκινούν ένα ταξίδι αυτογνωσίας. Μαθαίνουν την πραγματική έννοια της υπευθυνότητας, της επιμονής και της σημασίας της ισορροπίας στη ζωή τους. Είναι μια πορεία που τους διδάσκει να βρίσκουν μια αρμονική ισορροπία ανάμεσα στην εργασία και το παιχνίδι, τις εκπαιδευτικές υποχρεώσεις και το προσωπικό πάθος.
Αλλά να θυμόμαστε, αυτό το ταξίδι δεν το αναλαμβάνουν οι μαθητές μόνοι τους. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι σύμβουλοι διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο. Προσφέροντας καθοδήγηση, υποστήριξη και δίνοντας το παράδειγμα, συμβάλλουμε στην ανάπτυξη ικανών, σίγουρων και ολοκληρωμένων ατόμων.
Πάνος Σταυρόπουλος
Σύμβουλος Σταδιοδρομίας (ΜΑ)
Ψάχνεις εργασία; Μπες στο ergasia.gr και βρες τον επόμενο σταθμό της καριέρας σου!