Το ακριβό ηλεκτρονικό καλάθι των σούπερ μάρκετ και ο ανταγωνισμός μεγάλων και “νέων”
Κοινοποίησε το
Το ακριβό ηλεκτρονικό καλάθι των σούπερ μάρκετ και ο ανταγωνισμός μεγάλων και “νέων”
Το ακριβό ηλεκτρονικό καλάθι των σούπερ μάρκετ και ο ανταγωνισμός μεγάλων και “νέων”
Του Γιώργου Λαμπίρη
Εμφανής είναι η επίδραση του πληθωρισμού και στο ηλεκτρονικό καλάθι των ελληνικών σούπερ μάρκετ. Κάτι που αποτυπώνεται αφενός στη μείωση των προϊόντων που κατά μέσο όρο βάζει στο καλάθι του ο καταναλωτής στο πρώτο εξάμηνο του 2023.
Ειδικότερα, ο μέσος όρος των προϊόντων που τοποθετούνται στο ελληνικό καλάθι, είναι μειωμένος κατά 9% στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο σε σχέση με το εννεάμηνο του 2022, όπως προκύπτει από στοιχεία μέτρησης του eRetail Audit της Convert Group.
Ταυτόχρονα, ένα ακόμα χαρακτηριστικό που αποδεικνύει ότι ο πληθωρισμός έχει επιδράσει και στις ηλεκτρονικές αγορές, είναι η αύξηση του τζίρου κατά 11% στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2023, όπου ο τζίρος στα μεγάλα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 130 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με το περσινό αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
Οι παλιοί και παραδοσιακοί και οι “νέοι” στη μάχη του ανταγωνισμού
Τα online σούπερ μάρκετ που εξετάζονται είναι τόσο αυτά των μεγάλων αλυσίδων Σκλαβενίτη, ΑΒ, My market, Μασούτης, Κρητικός, Market In, Bazaar και Θανόπουλος καθώς και του αμιγώς ηλεκτρονικού e-fresh.gr. Στο παιχνίδι όμως έχουν μπει πλέον και οι πλατφόρμες (BOX, efood, Instashop, Wolt) που σε πολλές των περιπτώσεων είτε διανέμουν προϊόντα μέσα από δικά τους dark stores (αποθήκες), είτε τα προϊόντα των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ μέσω συνεργασιών Quick commerce.
Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι η efood έχει εξελιχθεί στον τρίτο μεγαλύτερο παίκτη αυτή τη στιγμή στο online σούπερ μάρκετ, πίσω από Σκλαβενίτη και ΑΒ Βασιλόπουλο, θέτοντας πλέον νέα όρια και δημιουργώντας νέες ισορροπίες στον ανταγωνισμό της αγοράς. Κινήσεις όμως για την εξέλιξη του quick commerce με παραδόσεις το πολύ σε μία ώρα ή και συντομότερα, κάνουν τελευταία τα My market, δοκιμάζοντας προς το παρόν τις δυνάμεις τους σε αυτό το πεδίο της αγοράς και έχοντας ως βασικούς ανταγωνιστές τους σε αυτό τις πλατφόρμες.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι η μέση τιμή των προϊόντων έχει αυξηθεί κατά 9%. Αυτό που προκύπτει ωστόσο είναι ότι ο αριθμός των παραγγελιών είναι αυξημένος κατά 11% στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους που διανύουμε. Τη μεγαλύτερη αύξηση σε αξία πωλήσεων παρουσιάζουν τα είδη για κατοικίδια, μία κατηγορία που εμφανίζει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης ευρύτερα στην αγορά το τελευταίο διάστημα καθώς ο τζίρος της στο εξάμηνο αυξήθηκε κατά 32%.
Αμέσως μετά έρχονται τα καθαριστικά προϊόντα και τα χαρτικά με 21% ακολουθούν τα αναψυκτικά, το νερό και τα mixers με 13% και αμέσως μετά τα φρέσκα τρόφιμα, τα οποία ωστόσο έχουν και τη μεγαλύτερη συμβολή στην ανάπτυξη του τζίρου κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Σε ό,τι αφορά τη μέση αξία του καλαθιού ανέρχεται στα 77,6 ευρώ από 77,7 που ήταν τον Ιανουάριο του 2023, ενώ στο καλάθι τοποθετούνται πλέον 32,3 προϊόντα κατά μέσο όρο από 33,1 που ήταν τον περασμένο Ιανουάριο.
Πόσο δαπανάμε για επιμέρους βασικά αγαθά
Επισημαίνεται ότι η υψηλότερη δαπάνη καταγράφεται στο ηλεκτρονικό καλάθι στα φρέσκα τρόφιμα με 26,4 ευρώ, ακολουθούν με 17,5 διάφορες κατηγορίες προϊόντων, με 16,3 ευρώ βασικά συσκευασμένα τρόφιμα, με 9,6 ευρώ τα καθαριστικά προϊόντα και χαρτί οικιακής χρήσης και με 7,8 ευρώ τα αναψυκτικα, το νερό και τα λοιπά μη αλκοολούχα ποτά.
Αναλύοντας κανείς τις επιμέρους κατηγορίες στα φρέσκα τρόφιμα το γιαούρτι έχει την μεγαλύτερη αύξηση τζίρου μαζί με το κρέας και τα ψάρια σε ποσοστό 15%. Στη συνέχεια έρχεται το γάλα με 14%, τα τυροκομικά με 12%, τα αλλαντικά με 8% και τα φρούτα – λαχανικά με 4%. Τα φρέσκα λαχανικά εμφανίζουν διείσδυση στο καλάθι της τάξεως του 63%, τα τυροκομικά επίσης 63% και το γάλα 58%, αποτελώντας βασικά αγαθά που οι περισσότεροι ψωνίζουμε online.
Χάνουν τζίρο ζυμαρικά και ρύζι
Στα συσκευασμένα τρόφιμα η εικόνα είναι αρκετά διαφορετική, καθότι από πλευράς ηλεκτρονικών πωλήσεων υπάρχουν και κατηγορίες που χάνουν τζίρο στη σύγκριση εξαμήνου με εξάμηνο.
Συγκεκριμένα, ενώ τα σνακ κερδίζουν πωλήσεις 14%, τα προϊόντα πρωινού 9% και οι κονσέρβες 5%, τα έλαια, το ξίδι και λοιπά αρτύματα χάνουν πωλήσεις με -5%, ενώ απώλειες καταγράφονται και για ζυμαρικά και ρύζι με -4%.
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα σπιτιού, τη μεγαλύτερη αύξηση τζίρου παρουσιάζει το χαρτί κουζίνας με 26%, τα απορρυπαντικά πλυντηρίου με 24%, τα απορρυπαντικά πιάτων με 22%, ενώ χάνουν πωλήσεις κατά -2% τα γενικά καθαριστικά προϊιόντα. Ωστόσο ανοδικά με διψήφιο ποσοστό 19% κινούνται τα προϊόντα καθαριότητας δαπέδων και επιφανειών. Να σημειωθεί ότι το χαρτί κουζίνας έχει διείσδυση 50% στο καλάθι των καθαριστικών προϊόντων σπιτιού.
Όπως συμβαίνει και στα φυσικά καταστήματα, έτσι και στα ηλεκτρονικά, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας λόγω της φαινομενικά χαμηλότερης τιμής καθότι αποτελούν μη επώνυμα αγαθά, κέρδισαν πωλήσεις 15% σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group. Αποτελούν επομένως και σε αυτή την περίπτωση ένα καταφύγιο των καταναλωτών κόντρα στην ακρίβεια.
Ψάχνεις εργασία; Μπες στο ergasia.gr και βρες τον επόμενο σταθμό της καριέρας σου!