ΔΕΘ: 2 δισ. για μεσαία τάξη, όχι ευάλωτους
Κοινοποίησε το
ΔΕΘ: 2 δισ. για μεσαία τάξη, όχι ευάλωτους
Η δέσμη παρεμβάσεων που θα παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο θα επικεντρώνεται κυρίως σε φορολογικές ελαφρύνσεις για φορολογούμενους μεσαίου εισοδήματος.
Το συνολικό ύψος του οικονομικού πακέτου εκτιμάται κοντά στα 2 δισ. ευρώ.
Πέρα από τις φοροελαφρύνσεις, σχεδιάζονται και στοχευμένες παρεμβάσεις στον ΕΝΦΙΑ, ενώ δεν αποκλείεται να περιληφθούν και εφάπαξ ενισχύσεις για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, σε πιο περιορισμένο βαθμό.
Ωστόσο, η δημοσιονομική στόχευση φαίνεται να αγνοεί τη δύσκολη πραγματικότητα που καταγράφεται στις φορολογικές δηλώσεις της πλειοψηφίας των Ελλήνων. Τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ για το οικονομικό έτος 2023 αποτυπώνουν μια κοινωνία στην οποία πάνω από τα δύο τρίτα των φορολογουμένων ζουν με ετήσιο εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ, ενώ σχεδόν 9 στους 10 δηλώνουν έως 20.000 ευρώ.
Παρά τα παραπάνω, το οικονομικό πακέτο της ΔΕΘ φαίνεται να εστιάζει σε ένα σαφώς πιο περιορισμένο κοινό, παραμερίζοντας τους οικονομικά ασθενέστερους και δίνοντας έμφαση σε παρεμβάσεις υπέρ της μεσαίας και ανώτερης μεσαίας τάξης.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, ο Πρωθυπουργός προτίθεται να ανακοινώσει μέτρα που θα απευθύνονται κυρίως σε φορολογούμενους με εισοδήματα μεταξύ 20.000 και 50.000 ευρώ. Το δημοσιονομικό περιθώριο που επιτρέπει αυτή την πολιτική βασίζεται σε τρεις κύριες πηγές:
- την υπεραπόδοση του κρατικού προϋπολογισμού του 2023,
- τη ρήτρα εξαίρεσης για τις αμυντικές δαπάνες, και
- τα αυξημένα έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
Παρότι η κυβέρνηση εκτιμά ότι τα έσοδα από τη μείωση της φοροδιαφυγής θα διαμορφωθούν σταθερά γύρω στα 3 δισ. ευρώ ετησίως, εντούτοις, αυτά δεν φαίνεται να κατευθύνονται προς τη στήριξη των χαμηλότερων κοινωνικών στρωμάτων, αλλά επικεντρώνονται στην κορυφή της μεσαίας τάξης, η οποία —πολιτικά— αποτελεί σαφή προτεραιότητα.
ΔΕΘ: 2 δισ. για μεσαία τάξη, όχι ευάλωτους
Τι αλλάζει στη φορολογική κλίμακα – Ποιοι ευνοούνται
Οι επικείμενες ανακοινώσεις για τροποποιήσεις στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος —όπως η μείωση του δεύτερου συντελεστή από 22% σε 15% ή η τιμαριθμοποίηση των φορολογικών ορίων— αφορούν αποκλειστικά φορολογουμένους με ετήσια εισοδήματα άνω των 10.000 ευρώ. Δηλαδή, λιγότερο από το 35% του πληθυσμού.
Το ίδιο ισχύει και για τα υπό εξέταση μέτρα όπως:
- ελαφρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ, και
- κίνητρα για ιδιοκτήτες κλειστών ακινήτων.
Αντί να δοθεί άμεση ενίσχυση στους οικονομικά ασθενέστερους ή στους ενοικιαστές που πλήττονται έντονα από την εκτόξευση του κόστους στέγασης, οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις φαίνεται να στοχεύουν σε περιορισμένα και στοχευμένα οφέλη για μια συγκεκριμένη, οικονομικά ισχυρότερη ομάδα, αφήνοντας εκτός στήριξης τους πραγματικά ευάλωτους.
Η φορολογική εικόνα που αναδεικνύεται από τις φορολογικές δηλώσεις του προηγούμενου έτους είναι άκρως αποκαλυπτική για τις κοινωνικές και εισοδηματικές ανισότητες που ενισχύονται από το υφιστάμενο φορολογικό σύστημα.
- Το 65,6% των φορολογουμένων δήλωσε ετήσιο εισόδημα κάτω των 10.000 ευρώ,
- ενώ το 87,2% δήλωσε κάτω των 20.000 ευρώ.
Παρά τα χαμηλά δηλωθέντα εισοδήματα, το κύριο φορολογικό βάρος πέφτει σε περίπου 1 εκατομμύριο φορολογουμένους με εισοδήματα από 20.000 έως 36.000 ευρώ, οι οποίοι κατέβαλαν φόρους άνω των 3,2 δισ. ευρώ, δηλαδή το 26,5% των συνολικών φόρων φυσικών προσώπων. Αν και αυτή η ομάδα πράγματι υφίσταται πιέσεις, οι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι πλήττονται δυσανάλογα, κυρίως μέσω έμμεσων φόρων και τεκμηρίων διαβίωσης, που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική φοροδοτική τους ικανότητα.
ΔΕΘ: 2 δισ. για μεσαία τάξη, όχι ευάλωτους
🔍 Τα τεκμήρια: Στρεβλώσεις και επιβαρύνσεις
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα στρέβλωσης του φορολογικού συστήματος είναι η τεκμαρτή φορολόγηση.
- Το 56% των ελεύθερων επαγγελματιών φορολογήθηκε με βάση τεκμήρια,
- με την αιτιολογία της εκτεταμένης φοροδιαφυγής στον κλάδο.
- Αυτό οδήγησε σε πρόσθετους φόρους 470 εκατ. ευρώ, που επιβλήθηκαν σε μικρομεσαίους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους με χαμηλά ή μεσαία πραγματικά εισοδήματα.
Η φορολόγηση αυτή βασίστηκε σε τεκμαρτούς υπολογισμούς, οι οποίοι αγνοούν τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες των φορολογουμένων. Για αυτόν τον λόγο, η κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει παρεμβάσεις για αναμόρφωση ή διόρθωση του συστήματος των τεκμηρίων.
📊 Συμπιεσμένα εισοδήματα – Ανισότητες στην κατανομή
Τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν:
- Το 34,4% των επαγγελματιών δήλωσε εισόδημα κάτω από 10.000 ευρώ.
- Το 82% δήλωσε έως 20.000 ευρώ.
- Η πλειονότητα των εισοδημάτων από ενοίκια, τόκους και μερίσματα εντοπίζεται σε φορολογούμενους με χαμηλές συνολικές δηλώσεις, κάτω των 10.000 ευρώ.
Αν και σε αυτές τις δηλώσεις αντανακλάται εν μέρει και η φοροδιαφυγή, η πραγματική εικόνα ανισότητας είναι ακόμα πιο έντονη. Γίνεται σαφές ότι το υφιστάμενο σύστημα δεν ενισχύει την προοδευτικότητα της φορολογίας και απαιτείται ριζικός επανασχεδιασμός, ώστε η φορολογική επιβάρυνση να κατανέμεται πιο δίκαια και να στηρίζονται οι πιο ευάλωτοι.
📌Πηγή
Δείτε Περισσότερα:
📌ΔΥΠΑ