Δημόσιο: Επανέναρξη αυξήσεων στους βασικούς μισθούς 50.000 υπαλλήλων
Κοινοποίησε το
Δημόσιο: Επανέναρξη αυξήσεων στους βασικούς μισθούς 50.000 υπαλλήλων
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση για την αποδέσμευση των αυξήσεων στους βασικούς μισθούς περίπου 50.000 δημοσίων υπαλλήλων, λόγω μισθολογικών ωριμάνσεων, με τρόπο δίκαιο και ισορροπημένο.
Η ρύθμιση αυτή στοχεύει στην εξάλειψη των μισθολογικών ανισοτήτων, οι οποίες προκύπτουν από τον συμψηφισμό των αυξήσεων που δικαιούνται οι εργαζόμενοι λόγω μισθολογικής ωρίμανσης με τα ποσά της «προσωπικής διαφοράς». Η συγκεκριμένη διαφορά έχει ενσωματωθεί στις αποδοχές των υπαλλήλων εξαιτίας των αλλαγών που εισήχθησαν στο ενιαίο μισθολόγιο από το 2016, δημιουργώντας ανισότητες σε βάρος χιλιάδων εργαζομένων.
Το Πρόβλημα των Μισθολογικών Ωριμάνσεων στο Δημόσιο
Το «πάγωμα» των αυξήσεων στους βασικούς μισθούς σχεδόν 50.000 δημοσίων υπαλλήλων προκύπτει από τη νομοθεσία που διέπει το ενιαίο μισθολόγιο. Συγκεκριμένα, ο νόμος 4354/2015, που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2016, περιλάμβανε διάταξη (παράγραφος 1 του άρθρου 27), η οποία προέβλεπε ότι:
📝 «Εάν από τις ρυθμίσεις του νόμου προκύπτουν βασικός μισθός ή τακτικές αποδοχές χαμηλότερες από εκείνες που λάμβανε ο υπάλληλος στις 31.12.2015, η διαφορά διατηρείται ως προσωπική. Η προσωπική διαφορά μειώνεται από οποιαδήποτε μελλοντική αύξηση των αποδοχών, πλην του επιδόματος θέσης ευθύνης».
🔹 Πώς προέκυψε το πρόβλημα;
Η συγκεκριμένη διάταξη θεσπίστηκε για να διατηρηθούν σταθερές οι αποδοχές των υπαλλήλων που επηρεάστηκαν από τις μειώσεις ή καταργήσεις επιδομάτων το 2016. Ωστόσο, δημιούργησε πρόβλημα, καθώς:
🔸 Κάθε μισθολογική ωρίμανση (μετάβαση σε υψηλότερο κλιμάκιο ανά 2-3 χρόνια) συμψηφιζόταν με την προσωπική διαφορά.
🔸 Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι υπάλληλοι είτε να μη λαμβάνουν καθόλου αύξηση είτε να λαμβάνουν πολύ μικρότερο ποσό από αυτό που δικαιούνταν.
🔸 Ουσιαστικά, η μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων παρέμενε στάσιμη, καθώς οι αυξήσεις «απορροφούνταν» από την προσωπική διαφορά.
🔹 Αναστολή του συμψηφισμού και επαναφορά του
Το 2022, το πρόβλημα αναγνωρίστηκε και αναστάλθηκε προσωρινά με νέα ρύθμιση, η οποία πάγωσε τους συμψηφισμούς για δύο χρόνια, από την 1η Ιουνίου 2022 έως και την 31η Μαΐου 2024.
Δημόσιο: Επανέναρξη αυξήσεων στους βασικούς μισθούς 50.000 υπαλλήλων
📌 Ωστόσο, από την 1η Ιουνίου 2024, οι συμψηφισμοί τέθηκαν ξανά σε ισχύ, με αποτέλεσμα 50.000 υπάλληλοι να χάνουν τις αυξήσεις που δικαιούνται λόγω ωριμάνσεων.
🔹 Η νέα νομοθετική παρέμβαση
🔹 Για την αντιμετώπιση του ζητήματος, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προωθεί νομοθετική ρύθμιση που θα επιβάλλει πλαφόν στους συμψηφισμούς της προσωπικής διαφοράς.
📢 Σύμφωνα με τον υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά, η νέα διάταξη προβλέπει ότι:
✅ Οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λαμβάνουν είτε ολόκληρο είτε ένα μέρος της αύξησης των βασικών μισθών που δικαιούνται λόγω ωρίμανσης.
✅ Ο συμψηφισμός δεν θα γίνεται με ολόκληρο το ποσό της προσωπικής διαφοράς, αλλά μόνο με ένα μέρος αυτής.
📌 Στόχος της ρύθμισης είναι να αποκατασταθούν οι μισθολογικές αδικίες και να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι που προχωρούν σε υψηλότερα μισθολογικά κλιμάκια θα απολαμβάνουν πραγματική αύξηση στις αποδοχές τους.
Τα Σενάρια για την Τροποποίηση της «Προσωπικής Διαφοράς»
Σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια για τη νέα ρύθμιση σχετικά με τον συμψηφισμό της «προσωπικής διαφοράς» στις αυξήσεις λόγω μισθολογικών ωριμάνσεων.
📌 Σενάριο 1: Πλαφόν στο αφορολόγητο ποσό της προσωπικής διαφοράς
✔ Προτείνεται να μην υπόκειται σε συμψηφισμό ένα τμήμα της προσωπικής διαφοράς, για παράδειγμα, 150 ευρώ.
✔ Κάθε συμψηφισμός θα εφαρμόζεται μόνο στο υπόλοιπο ποσό της προσωπικής διαφοράς.
✔ Με αυτόν τον τρόπο, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα διατηρούν ένα ελάχιστο ποσό επιπλέον των βασικών αποδοχών τους, ανεξάρτητα από τις αυξήσεις λόγω ωριμάνσεων.
📌 Σενάριο 2: Συμψηφισμός μόνο ενός μικρού ποσοστού της προσωπικής διαφοράς
✔ Αντί να γίνεται πλήρης συμψηφισμός της αύξησης με την προσωπική διαφορά, προτείνεται να συμψηφίζεται μόνο ένα μικρό ποσοστό της προσωπικής διαφοράς κάθε φορά.
✔ Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι θα λαμβάνουν ένα μέρος της αύξησης από τη μισθολογική τους εξέλιξη, χωρίς να χάνουν ολόκληρη την αύξηση λόγω του συμψηφισμού.
Δημόσιο: Επανέναρξη αυξήσεων στους βασικούς μισθούς 50.000 υπαλλήλων
📊 Παράδειγμα σύμφωνα με την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος»
Έστω δύο δημόσιοι υπάλληλοι με βασικό μισθό 1.350 ευρώ.
- Ο πρώτος έχει προσωπική διαφορά 700 ευρώ, με συνολικές αποδοχές 2.050 ευρώ.
- Ο δεύτερος έχει προσωπική διαφορά 150 ευρώ, με συνολικές αποδοχές 1.500 ευρώ.
📌 Αν αλλάξουν μισθολογικό κλιμάκιο και δικαιούνται αύξηση 50 ευρώ:
✔ Ο βασικός τους μισθός θα αυξηθεί στα 1.400 ευρώ.
✔ Ωστόσο, λόγω του συμψηφισμού, η προσωπική διαφορά θα μειωθεί:
- Στον πρώτο υπάλληλο στα 650 ευρώ.
- Στον δεύτερο υπάλληλο στα 100 ευρώ.
✔ Αποτέλεσμα: Οι συνολικές τους αποδοχές παραμένουν αμετάβλητες, παρά τη μισθολογική εξέλιξη.
🔹 Στόχος της Νέας Ρύθμισης
📢 Με τη νέα παρέμβαση, το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στοχεύει να διορθώσει αυτές τις αδικίες, επιτρέποντας στους υπαλλήλους να λαμβάνουν τουλάχιστον μέρος των αυξήσεων που δικαιούνται, χωρίς να «εξουδετερώνονται» από τον συμψηφισμό της προσωπικής διαφοράς.
Τι αλλάζει με τη νέα ρύθμιση: Ανάλυση των σεναρίων
Η νέα νομοθετική παρέμβαση επιδιώκει να περιορίσει τον πλήρη συμψηφισμό των αυξήσεων λόγω μισθολογικής ωρίμανσης με την προσωπική διαφορά, ώστε οι δημόσιοι υπάλληλοι να λαμβάνουν τουλάχιστον μέρος των αυξήσεων που δικαιούνται.
Δημόσιο: Επανέναρξη αυξήσεων στους βασικούς μισθούς 50.000 υπαλλήλων
📌 Δύο σενάρια βρίσκονται υπό εξέταση:
🔹 Σενάριο 1: «Ασυμψήφιστο» ποσό 150€
✔ Ένα μέρος της προσωπικής διαφοράς – 150 ευρώ – δεν υπόκειται σε συμψηφισμό.
✔ Οι συμψηφισμοί θα επιτρέπονται μόνο στο εναπομείναν ποσό της προσωπικής διαφοράς.
📊 Πώς επηρεάζονται οι υπάλληλοι;
Υπάλληλος | Βασικός Μισθός | Προσωπική Διαφορά (Πριν) | Αύξηση | Νέα Προσωπική Διαφορά | Νέος Μισθός |
Υπάλληλος 1 (2.050€ αποδοχές, προσωπική διαφορά 700€) | 1.350€ | 700€ | 50€ | 650€ | 2.050€ (καμία αύξηση) |
Υπάλληλος 2 (1.500€ αποδοχές, προσωπική διαφορά 150€) | 1.350€ | 150€ | 50€ | 150€ (ασυμψήφιστο) | 1.550€ (λαμβάνει πλήρη αύξηση) |
📢 Συμπέρασμα:
- Υπάλληλοι με υψηλή προσωπική διαφορά (π.χ. 700€) δεν λαμβάνουν αύξηση, καθώς ο συμψηφισμός γίνεται από το υπόλοιπο της προσωπικής διαφοράς.
- Υπάλληλοι με μικρή προσωπική διαφορά (π.χ. 150€) λαμβάνουν ολόκληρη την αύξηση, καθώς η προσωπική τους διαφορά δεν μειώνεται.
🔹 Σενάριο 2: Πλαφόν συμψηφισμού στο 15% της προσωπικής διαφοράς
✔ Επιτρέπεται συμψηφισμός μόνο μέχρι το 15% της προσωπικής διαφοράς.
✔ Αυτό σημαίνει ότι οι υπάλληλοι με χαμηλή προσωπική διαφορά διατηρούν μεγαλύτερο μέρος της αύξησης.
📊 Πώς επηρεάζονται οι υπάλληλοι;
Υπάλληλος | Βασικός Μισθός | Προσωπική Διαφορά (Πριν) | 15% Συμψηφισμός | Αύξηση | Νέα Προσωπική Διαφορά | Νέος Μισθός |
Υπάλληλος 1 (2.050€ αποδοχές, προσωπική διαφορά 700€) | 1.350€ | 700€ | 105€ | 50€ | 650€ | 2.050€ (καμία αύξηση) |
Υπάλληλος 2 (1.500€ αποδοχές, προσωπική διαφορά 150€) | 1.350€ | 150€ | 22,50€ | 50€ | 127,50€ | 1.577,50€ (λαμβάνει 27,50€ από την αύξηση) |
📢 Συμπέρασμα:
- Υπάλληλοι με μεγάλη προσωπική διαφορά (π.χ. 700€) και πάλι δεν λαμβάνουν αύξηση, αφού το 15% της προσωπικής διαφοράς (105€) είναι μεγαλύτερο από την αύξηση (50€).
- Υπάλληλοι με μικρή προσωπική διαφορά (π.χ. 150€) λαμβάνουν μέρος της αύξησης (27,50€), αφού μόνο 22,50€ συμψηφίζεται με την προσωπική διαφορά.
📌 Ποιο σενάριο είναι πιο ευνοϊκό για τους εργαζομένους;
✔ Το πρώτο σενάριο (ασυμψήφιστο όριο 150€) είναι πιο ευνοϊκό για όσους έχουν χαμηλή προσωπική διαφορά, καθώς λαμβάνουν ολόκληρη την αύξηση.
✔ Το δεύτερο σενάριο (15% πλαφόν) επιτρέπει μερική αύξηση και σε υπαλλήλους με μεγαλύτερη προσωπική διαφορά, αλλά δεν εξασφαλίζει ότι όλοι θα λάβουν ολόκληρη την αύξηση.
🎯 Στόχος της νέας ρύθμισης είναι να αποκατασταθούν οι μισθολογικές αδικίες, επιτρέποντας στους δημόσιους υπαλλήλους να λαμβάνουν μέρος ή το σύνολο των αυξήσεων που δικαιούνται, χωρίς να εξανεμίζονται από τον συμψηφισμό της προσωπικής διαφοράς.
Δείτε Περισσότερα: