Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξήσεις 15% από τον Μάιο
Κοινοποίησε το
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξήσεις 15% από τον Μάιο
Από τις αρχές Μαΐου 2025, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αναμένεται να αυξηθούν κατά περίπου 15%, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Διονύση Θεοδωράτο.
Ο λόγος των αυξήσεων
Ο νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που τίθεται σε ισχύ από τον Μάιο, επιβάλλει τη χρήση καυσίμων με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο για τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο.
- Ο νέος τύπος καυσίμου είναι 35-40% ακριβότερος, γεγονός που αυξάνει το λειτουργικό κόστος των πλοίων.
- Τα καύσιμα αποτελούν περίπου 45%-50% του συνολικού λειτουργικού κόστους ενός πλοίου.
Επιπτώσεις στα εισιτήρια
- Ένα μέρος του αυξημένου κόστους καυσίμων θα μετακυλιστεί στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, με τις αυξήσεις να φτάνουν το 15%.
Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, από το 2009 μέχρι σήμερα, το λειτουργικό κόστος των πλοίων έχει αυξηθεί σημαντικά, λόγω:
- Ακριβότερων καυσίμων.
- Αύξησης του μισθολογικού κόστους.
- Υψηλότερων δαπανών για ανταλλακτικά και επισκευές.
Ποιες γραμμές επηρεάζονται
Ο κανονισμός αφορά κυρίως τα μεγάλα φέρι που εξυπηρετούν δημοφιλείς προορισμούς όπως:
- Κυκλάδες
- Κρήτη
- Δωδεκάνησα
- Βόρειο Αιγαίο
Οι αυξήσεις στις τιμές, αν και αναμενόμενες, έρχονται να προστεθούν στο ήδη υψηλό κόστος ταξιδιού, προκαλώντας ανησυχία για την επιβάρυνση των επιβατών.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξήσεις 15% από τον Μάιο
Περιβαλλοντικά τέλη και διαφοροποιήσεις στις ακτοπλοϊκές γραμμές
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Διονύσης Θεοδωράτος, εξήγησε ότι υπάρχουν δύο βασικοί κανονισμοί που επηρεάζουν το κόστος λειτουργίας των πλοίων:
- Κανονισμός για το διοξείδιο του άνθρακα (CO₂): Κάθε τόνος καυσίμου που καταναλώνει ένα πλοίο εκπέμπει τρεις τόνους CO₂, για το οποίο επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος.
- Κανονισμός για τη μείωση του θείου: Απαιτεί τη χρήση καυσίμων με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος καυσίμων.
Γραμμές που επηρεάζονται
- Οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής υπόκεινται ήδη σε περιβαλλοντικό τέλος για το CO₂.
- Γραμμές κάτω από 200.000 κατοίκους εξαιρούνται προσωρινά από τα τέλη.
- Για τις γραμμές της Κρήτης, όπου ισχύουν και τα δύο τέλη, οι αυξήσεις στα εισιτήρια θα φτάσουν το 12-15%.
Προτάσεις για τη μείωση του κόστους
Ο κ. Θεοδωράτος παρουσίασε προτάσεις για την αντιμετώπιση των αυξήσεων:
- Επιδότηση της διαφοράς καυσίμου
- Πρόταση να καλυφθεί η διαφορά κόστους μεταξύ του νέου και του παλαιού καυσίμου, ώστε οι εταιρείες να αγοράζουν το νέο καύσιμο στην ίδια τιμή.
- Ενίσχυση του μεταφορικού ισοδύναμου
- Να επιστρέφεται στους νησιώτες μέρος του ναύλου, μειώνοντας το κόστος μετακίνησης.
- Επιδότηση εργοδοτικών εισφορών
- Παράδειγμα από την Ιταλία, όπου επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών για τη μείωση του λειτουργικού κόστους.
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Αυξήσεις 15% από τον Μάιο
Οικονομικές προκλήσεις και ανάγκη για λύσεις
Ο κ. Θεοδωράτος επεσήμανε ότι οι αυξήσεις στο κόστος λειτουργίας δεν οφείλονται στις εταιρείες, αλλά στις ευρωπαϊκές πολιτικές.
Παράγοντες που επιβαρύνουν το κόστος:
- Αύξηση τιμών καυσίμων.
- Αύξηση μισθολογικού κόστους.
- Υψηλότερες δαπάνες για ανταλλακτικά και επισκευές.
Επενδύσεις στον κλάδο
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε νέα πλοία την τελευταία δεκαετία, ενισχύοντας τον στόλο και αναβαθμίζοντας τις υπηρεσίες.
Συμπέρασμα
Οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αποτελούν αναπόφευκτη συνέπεια των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να καλούνται να διαχειριστούν τις οικονομικές πιέσεις και οι επιβάτες να αναζητούν στήριξη μέσω πιθανών κρατικών παρεμβάσεων.
Καταλήγοντας, ο κ. Θεοδωράτος τόνισε την ανάγκη για κρατική υποστήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας.
«Έχουμε τους καλύτερους στόλους. Ωστόσο, η μετάβαση σε νέα καύσιμα πρέπει να γίνει προσεκτικά, καθώς το καύσιμο της επόμενης εποχής ακόμα δεν έχει οριστεί ούτε έχει διευκρινιστεί το κόστος του. Πολλές εταιρείες παραγγέλνουν πλοία βασισμένα στη χρήση μεθανόλης, ενώ άλλες επενδύουν σε βιοκαύσιμα, αν και δεν έχει καθοριστεί ακόμα ποιο καύσιμο θα επικρατήσει τα επόμενα χρόνια.»
Υπογράμμισε ότι η πράσινη μετάβαση είναι απαραίτητη, αλλά συνοδεύεται από σημαντικό κόστος. «Πρέπει να βρεθούν λύσεις για να αποφευχθεί η υπερβολική επιβάρυνση τόσο των επιβατών όσο και των ακτοπλοϊκών εταιρειών», σημείωσε.
Δείτε Περισσότερα: