Προβλήματα λόγω των πράσινων αυξήσεων – έκρηξη στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Κοινοποίησε το
Προβλήματα λόγω των πράσινων αυξήσεων – έκρηξη στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από την 1η Μαΐου αναμένονται λόγω της χρήσης νέων καθαρών καυσίμων και της εφαρμογής περιβαλλοντικών κανονισμών.
Αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια λόγω πράσινης μετάβασης – Αναζητούνται λύσεις από την κυβέρνηση
Οι αυξήσεις εκτιμώνται στο 10% για τις γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου, ενώ για τις γραμμές της Αδριατικής μπορεί να φτάσουν έως και 35%.
Έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου
Το κρίσιμο αυτό ζήτημα αποτέλεσε αντικείμενο έκτακτης σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τη συμμετοχή του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη. Ο υπουργός ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί και τόνισε ότι οι διαβουλεύσεις με τους ακτοπλόους θα συνεχιστούν, με στόχο να βρεθεί λύση που θα περιορίσει την οικονομική επιβάρυνση των επιβατών.
Πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ναυτιλίας
- Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία: Το υπουργείο σχεδιάζει να αξιοποιήσει ευρωπαϊκά κονδύλια για να στηρίξει τη μετάβαση του ακτοπλοϊκού κλάδου σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες.
- Συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών: Εξετάζεται η τιμή του νέου καυσίμου και το κόστος λειτουργίας των πλοίων, ώστε να χαρτογραφηθούν οι δυνατότητες στήριξης από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η κυβέρνηση επιδιώκει να εξισορροπήσει τις ανάγκες της πράσινης μετάβασης με την ελαχιστοποίηση του οικονομικού βάρους στους επιβάτες, αναζητώντας βιώσιμες λύσεις σε συνεργασία με τον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Προκλήσεις για την ακτοπλοΐα λόγω πράσινων μεταρρυθμίσεων και νέων κανονισμών
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε σε τηλεοπτική συνέντευξη ότι η κυβέρνηση θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια στήριξης, κυρίως για οικογένειες με παιδιά, σε συνεργασία με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Οι αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι αναπόφευκτες λόγω της χρήσης νέων καθαρών καυσίμων και των περιβαλλοντικών κανονισμών που τίθενται σε εφαρμογή.
Νέοι κανονισμοί από την 1η Μαΐου 2025
Από το 2025, η Μεσόγειος εντάσσεται στις Περιοχές Ελέγχου Εκπομπών Θείου (SECA), απαιτώντας τη χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, τα οποία είναι ακριβότερα. Επίσης, το “Fit for 55” της Ε.Ε. επιβάλλει νέες απαιτήσεις για τη ναυτιλία:
- Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU-ETS): Επεκτείνεται στις ναυτιλιακές μεταφορές έως το 2026.
- FuelEU Maritime Initiative: Νέα νομοθεσία για καθαρά καύσιμα, που αναμένεται να αυξήσει το λειτουργικό κόστος.
Προβλήματα λόγω των πράσινων αυξήσεων – έκρηξη στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Αυξημένο λειτουργικό κόστος
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας:
- Το κόστος καυσίμων, που αντιστοιχεί στο 47% του συνολικού κόστους λειτουργίας, έχει αυξηθεί κατά 20%.
- Υπάρχουν επίσης αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος, τα ανταλλακτικά και τις επισκευές.
- Το Υπουργείο Ναυτιλίας εφαρμόζει ρήτρα καυσίμου, ώστε οι τιμές των εισιτηρίων να προσαρμόζονται ανάλογα με τις τιμές των καυσίμων.
Εκτιμήσεις ΙΟΒΕ για το μέλλον της ακτοπλοΐας
Μελέτη του ΙΟΒΕ προβλέπει ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα αυξήσουν το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά 320 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031, με σοβαρές συνέπειες:
- Μείωση δρομολογίων και αύξηση τιμών εισιτηρίων, με πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το 2031.
- Απώλεια θέσεων εργασίας: Περίπου 16.000 θέσεις θα χαθούν, επηρεάζοντας την ελληνική οικονομία.
- Απώλεια ΑΕΠ: Υπολογίζεται ότι η συνολική μείωση του ΑΕΠ θα μπορούσε να φτάσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ έως το 2031.
Η κυβέρνηση αναζητά λύσεις, όπως η αξιοποίηση ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων και η συνεργασία με τον ακτοπλοϊκό κλάδο, για να μετριάσει τις οικονομικές επιπτώσεις και να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας.
Δείτε Περισσότερα: