Ιδού η νέα ψηφιακή κάρτα εργασίας
Κοινοποίησε το
Ιδού η νέα ψηφιακή κάρτα εργασίας
Πώς θα λειτουργήσει
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Σε τρεις φάσεις θα εφαρμοστεί η ψηφιακή κάρτα εργασίας, η οποία ψηφίστηκε τον περασμένο μαζί με το νέο Εργασιακό,
σύμφωνα με όσα αναφέρει έγγραφο του Υπουργείο Εργασίας σχετικά με τη διαδικασία διαπραγμάτευσης σε σχέση
με το “Ενιαίο Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης της Αγοράς Εργασίας – Κάρτα Εργασίας”.
Σε πρώτη φάση ο εν λόγω μηχανισμός θα πρέπει να καλύψει αποκλειστικά συγκεκριμένο υποσύνολο της αγοράς εργασίας
σε κλάδους όπως ο χρηματοοικονομικός τομέας και λιανικό εμπόριο μεγάλης κλίμακας) και εργαζομένους πλήρους 5μερης απασχόλησης με σταθερό ωράριο
Σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει η επέκταση Μηχανισμού Εφαρμογής Κάρτας Εργασίας για την κάλυψη
της πλήρους 5μερης απασχόλησης σταθερού ωραρίου στο σύνολο της αγοράς εργασίας
Σε τρίτη φάση θα “τρέξει” η επέκταση εν λόγω μηχανισμού για την κάλυψη όλων των μορφών απασχόλησης.
Πιο αναλυτικά, οι τρεις φάσεις επέκτασης του μηχανισμού της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα έχουν ως εξής:
1η φάση: Κάλυψη της κάρτας εργασίας αποκλειστικά συγκεκριμένου υποσυνόλου της αγοράς εργασίας
Στο πλαίσιο του έργου “Αναβάθμιση και μετεξέλιξη του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ – ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ” το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, πρόκειται
να εκτελεστούν οι παρακάτω δράσεις αναφορικά με την προϋπολογιστική παρακολούθηση της οργάνωσης του χρόνου εργασίας:
Οργάνωση Χρόνου Εργασίας / Ψηφιακό Ωράριο
Η έννοια της οργάνωσης του χρόνου εργασίας με τη λογική του ψηφιακού ωραρίου αφορά την δήλωση ημερήσιας απασχόληση
του προσωπικού μιας οποιασδήποτε επιχείρησης με δομημένο τρόπο.
Το ψηφιακό ωράριο περιέχει τα εξής Ωράριο απασχόλησης, Υπερεργασία,Υπερωρία, Διάλειμμα, Λόγος μη απασχόλησης.
Στο πλαίσιο του έργου πρόκειται να συγκεντρωθούν όσα αντικείμενα αφορούν χρονικά όρια σε μια ενιαία δομή,
με τα παρακάτω βασικά χαρακτηριστικά:
Νέο έντυπο ψηφιακού ωραρίου
Έτσι το εν λόγω έντυπο δεν μπορεί να είναι πίνακας προσωπικού, αλλά νέου τύπου έντυπο με τα ελάχιστα στοιχεία εργοδότη,
εργαζόμενου, ωραρίου και διασύνδεσης με ετήσιο πίνακα προσωπικού.
Με το υπάρχον έντυπο Ε4-Συμπληρωματικός Ωραρίου δηλώνονται στοιχεία μεταβολών ωραρίου, αλλά και στοιχεία μεταβολών εργασιακής σχέσης.
Με την εφαρμογή του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, τα στοιχεία μεταβολών ωραρίου θα δηλώνονται με το νέο έντυπο ψηφιακού ωραρίου.
Με το έντυπο του ψηφιακού ωραρίου θα υποβάλλονται – πριν την πραγματοποίηση – στοιχεία ωραρίου, διαλείμματος, υπερεργασίας,
υπερωρίας και λόγου μη απασχόλησης, τόσο σε ημερήσια, όσο και σε εβδομαδιαία και επαναλαμβανόμενη βάση.
Θα υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης πριν την έναρξη πραγματοποίησης, ενώ μετά την έναρξη πραγματοποίησης θα μπορεί να μεταβάλλεται
μόνο το χρονικό σημείο της λήξης, που σε κάθε περίπτωση θα είναι μεταγενέστερο του χρόνου της αντίστοιχης υποβολής.
Δήλωση Ωραρίου – Υπερεργασίας ως ενιαίο χρονικό διάστημα
Πριν την εφαρμογή της δήλωσης του ωραρίου και της υπερεργασίας ως ενιαίο χρονικό διάστημα, θα διασφαλιστεί ότι θα είναι δυνατή
η εξαγωγή στοιχείων ωρών απασχόλησης εντός νόμιμου ωραρίου και ωρών υπερεργασιακής απασχόλησης, τα οποία είναι απαραίτητα,
τόσο για τη συνδρομή στην άσκηση του ελεγκτικού έργου από τους επιθεωρητές του ΣΕΠΕ, όσο και για την εξαγωγή στατιστικών στοιχείων.
Δήλωση ωραρίου και τροποποίησης αποδοχών
Με τα υφιστάμενα έντυπα Ε4-Συμπληρωματικός Ωραρίου και Ε4-Τροποποιητικός Αποδοχών δηλώνονται τα εξής στοιχεία εργαζόμενου
και εργασιακής σχέσης: Οικογενειακή κατάσταση, Αριθμός τέκνων, Κωδικός Ειδικότητας (ΣΤΕΠ-92), κλπ.
Ως λύση έχει προκριθεί η δήλωση των παραπάνω στοιχείων με το προτεινόμενο νέο έντυπο Δήλωσης / Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Κατάστασης,
έτσι ώστε σε αυτό να συμπεριληφθούν το σύνολο των δεδομένων του Ε4- Τροποποιητικού Αποδοχών και το μέρος των στοιχείων
του Ε4-Συμπληρωματικού Ωραρίου που αφορούν δεδομένα εργαζόμενου και εργασιακής σχέσης.
Δήλωση Υπερωρίας
Στο υφιστάμενο έντυπο Ε8 μεταξύ των δηλούμενων στοιχείων υπερωριακής απασχόλησης για κάθε εργαζόμενο είναι τα εξής:
Εβδομαδιαία Απασχόληση (5-ήμερη ή 6-ήμερη), Αιτιολογία (λίστα με δέκα επιλογές) και Ειδικότητα (κωδικός κατά ΣΤΕΠ-92).
Στο νέο έντυπο Δήλωσης / Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Κατάστασης θα ενσωματωθούν μόνο τα στοιχεία που αφορούν
αυτή καθαυτή την πραγματοποίηση της υπερωρίας (ώρα από – έως και αιτιολογία) ενώ τα υπόλοιπα θα καλυφθούν από το επίσης
νέο έντυπο Δήλωσης / Μεταβολής Στοιχείων Εργασιακής Κατάστασης.
Δήλωση Λόγου Μη Απασχόλησης
Δήλωση Κανονικής Άδειας
Δεδομένης της κατάργησης του Ε11 και με στόχο τη διασφάλιση της δυνατότητας εξαγωγής στοιχείων Κανονικής Άδειας, τόσο
για τη συνδρομή στην άσκηση του ελεγκτικού έργου από τους επιθεωρητές του ΣΕΠΕ, όσο και για λόγους στατιστικής επεξεργασίας,
θα καταστεί υποχρεωτική η υποβολή της με το έντυπο του ψηφιακού ωραρίου, κάτι που επί του παρόντος δεν υφίσταται ως νομική υποχρέωση.
Στο υφιστάμενο έντυπο Ε11 μεταξύ των δηλούμενων στοιχείων κανονικής άδειας για κάθε εργαζόμενο είναι τα:
Ημερομηνία πρόσληψης,
Αριθμός ημερών δικαιούμενης κανονικής άδειας, κλπ.
Δήλωση λοιπών λόγων μη απασχόλησης
Για τη διασφάλιση της δυνατότητας εξαγωγής στοιχείων Λοιπών Λόγων Μη Απασχόλησης (Ασθένεια, Μητρότητα, Εκπαίδευση κ.α.),
θα πρέπει να είναι υποχρεωτική η υποβολή τους με το έντυπο του ψηφιακού ωραρίου, κάτι που επί του παρόντος δεν υφίσταται ως νομική υποχρέωση.
Δήλωση Διαλείμματος
Το διάλειμμα θα δηλώνεται μόνο ως διάρκεια στο έντυπο του ψηφιακού ωραρίου. Σε συνέχεια των παραπάνω και με δεδομένο
ότι στο σύστημα θα υποβάλλονται τα έντυπα ψηφιακού ωραρίου με τον τρόπο που περιγράφεται, θα πρέπει στο πλαίσιο τ
ου παρόντος έργου να κατασκευασθεί μηχανισμός ο οποίος θα επεξεργάζεται τα εν λόγω στοιχεία και θα δημιουργεί δευτερογενή
δεδομένα διαστημάτων απασχόλησης με τον κατάλληλο χαρακτηρισμό.
Κατασκευή Μηχανισμού Εφαρμογής Κάρτας Εργασίας για την κάλυψη της πλήρους 5μερης απασχόλησης σταθερού ωραρίου
στους κλάδους πιλοτικής εφαρμογής
Δεν πρόκειται για φυσικό μέσο αλλά για έννοια που συνειρμικά παραπέμπει στην σήμανση από πλευράς του εργαζόμενου της έναρξης
και της λήξης των διαστημάτων απασχόλησής του στο πλαίσιο εξαρτημένης σχέσης εργασίας.
Στην πράξη πρόκειται για ένα μηχανισμό λογισμικού που θα ενσωματωθεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ. Σήμερα ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων
διαθέτουν σύστημα παρακολούθησης του χρόνου εργασίας (το λεγόμενο σύστημα Ωρομέτρησης ή Ωροσήμανσης / Time & Attendance),
σε πολλές περιπτώσεις σε συνδυασμό με σύστημα Ελέγχου Πρόσβασης στους χώρους της επιχείρησης (Access Control).
Τα συστήματα αυτά ποικίλλουν ως προς τις υποδομές που χρησιμοποιούν, τόσο σε υλικό όσο και σε λογισμικό, αλλά και
ως προς τις μεθόδους που ακολουθούν για την παραμετροποίηση και υπολογισμό του πραγματικού χρόνου απασχόλησης.
Προς αυτή την κατεύθυνση οι βασικές σχεδιαστικές παράμετροι του μηχανισμού της Κάρτας Εργασίας
θα πρέπει να είναι οι ακόλουθες:
Επιχειρήσεις οι οποίες εφαρμόζουν καθολικά ή για υποσύνολο των εργαζομένων τους σύστημα ωρομέτρησης ανεξαρτήτως
μέσου σήμανσης (συνήθως θα είναι κάρτα αλλά δεν είναι απαραίτητο) θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν ειδική διεπαφή
που θα αναπτυχθεί στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ώστε τα δεδομένα της ωρομέτρησης, να ενημερώνουν με αυτοματοποιημένο τρόπο το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ.
Επιχειρήσεις οι οποίες
α) δεν εφαρμόζουν σύστημα ωρομέτρησης,
β) εφαρμόζουν τέτοιο σύστημα για υποσύνολο του προσωπικού τους, ή
γ) εφαρμόζουν τέτοιο σύστημα αλλά δεν έχουν την τεχνική δυνατότητα διασύνδεσης αυτού με το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, θα είναι
υποχρεωμένες να δηλώνουν στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ αναλυτικά το προσωπικό που δεν κάνει χρήση συστήματος ωρομέτρησης
διασυνδεδεμένης με το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ και επομένως δεν θα είναι σε θέση η επιχείρηση να υποβάλει στοιχεία πραγματικής
απασχόλησης για το εν λόγω προσωπικό.
Το προσωπικό αυτό, θα έχει την δυνατότητα (πιθανόν και υποχρέωση, θα εξετασθεί στο μελετητικό σκέλος του έργου), να δηλώνει
απευθείας είτε γεγονότα έναρξης – λήξης εργασιακού χρόνου είτε μόνο αποκλίσεις πάσης φύσεως απασχόλησής του σε σχέση με τα
προδηλωμένα από τους εργοδότες διαστήματα. Αυτό θα γίνεται και πάλι μέσω των καναλιών που προαναφέρθηκαν, δηλαδή τη web
εφαρμογή και το myErgani mobile app, με πολύ πιο πρόσφορο μέσο προφανώς την εφαρμογή για κινητές συσκευές.
Σε περίπτωση αναγνώρισης προσδιοριστικών στοιχείων που δεν καλύπτεται η παρακολούθησή τους από τις υπόλοιπες διαδικασίες του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ,
θα πρέπει να πραγματοποιηθούν όλες οι απαραίτητες εργασίες ώστε η κάλυψή τους να ενσωματωθεί στις σχετικές διαδικασίες.
Σκοπός της οντότητας αυτής είναι να αποτυπώνει σε μορφή χρονικών διαστημάτων την πραγματική διάρκεια εργασίας των εργαζόμενων ή
την απουσία από αυτή εντός του προβλεπόμενου ωραρίου, με τον κατάλληλο χαρακτηρισμό.
Σε ότι αφορά την πρώτη φάση του έργου, ο εν λόγω μηχανισμός θα πρέπει να καλύψει αποκλειστικά συγκεκριμένο υποσύνολο της αγοράς εργασίας,
με τα εξής κριτήρια:
-συγκεκριμένοι κλάδοι της αγοράς (π.χ. χρηματοοικονομικός τομέας, λιανικό εμπόριο μεγάλης κλίμακας)
-Εργαζόμενοι πλήρους 5μερης απασχόλησης με σταθερό ωράριο
– Επιχειρήσεις που για την προαναφερθείσα κατηγορία εργαζόμενων εφαρμόζουν συνολικά σύστημα ωρομέτρησης
Σημειώνεται ότι στην πρώτη φάση δεν θα ενεργοποιηθούν οι δηλώσεις των εργαζόμενων, οι οποίες όπως προαναφέρθηκε έχουν επικουρικό χαρακτήρα
για τις περιπτώσεις που υφίστανται συστήματα ωρομέτρησης, κριτήριο το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την φάση αυτή.
Επομένως το βασικό αντικείμενο της πρώτης φάσης θα είναι η αποκατάσταση δυνατότητας υποβολής στοιχείων στους εργοδότες
για τα πραγματικά διαστήματα εργασίας (αλλά και απουσίας από αυτή εντός του εργάσιμου ωραρίου), των εργαζόμενων πλήρους 5μερης
απασχόλησης και σταθερού ωραρίου και η αντιπαραβολή αυτών με τα αντίστοιχα προδηλωθέντα στοιχεία, ώστε να εντοπίζονται τυχόν αποκλίσεις.